Long time no see/Dags att testa surdeg

Oj vad länge sen det var man ens loggade in på denna underbara sida. Tiden går fort när man har skoj. Förhoppningsvis så ska jag varken tappa glöd/glömma bort eller skita i bloggen från och med nu.
Nå, nog om detta. Till dagens ämne: SURDEG!
 
Hur många har testat surdegsbröd? Dom flesta skulle jag gissa på. Men vem har testat att baka det själv?
Jag trodde att det var en hel vetenskap att få ihop sin egen surdeg, men det visade sig vara ganska enkelt.
 
Grundrecept:
40 gram mjöl
30 gram vatten (40grader)
10 gram naturell youghurt (jag körde på turkisk youghurt)
 
Blanda ihop dettta tills det blir lite klister liknande konstistens. Placera "degen" i en glasburk eller plastburk med plast över. Låt detta stå i ca 3 dygn. Efter dessa 3 dygn så ska degen börjat bubbla.
Nu är det dags för matningen av din surdeg. Blanda i 100 gram vatten (även detta 40 grader) samt 100gram mjöl. Detta ska nu stå i ca 4 timmar, det som ska hända efter dessa timmar är att degen ska ha börjat bubbla igen samt jäst till dubbel storlek.
Då har du lyckats med din surdeg. På med ett lock och nu klarar sig degen i kylskåpet ca 1 vecka. Hit har jag kommit, dags för mig att ta mig vidare och applicera lite fler ingredienser för att äntligen kunna göra mina egna surdegs chiabatta.
 
Lycka till! /Richard
/Vad för mat?
Postat av: stolta mamman
URL: http://stoltamamman.se 2012-10-18 / 11:26:46

Godaste brödet ever! Ser fram emot nästa serdegsbröd nu :)


Kommentera här!
Namn:


E-Post: (Publiceras Ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:


Komma ihåg dig?
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...